Translate

Friday 26 September 2014

Makanan Tradisional Sarawak

Sarawak adalah salah satu daripada dua negeri di pulau Borneo Malaysia. Dikenali sebagai Bumi kayangan ("Land of the Hornbills"). Sarawak juga terkenal dengan makanan bermacam-macam jenis dengan terdapat bahan yang mungkin tidak terdapat  di tempat kita dan memiliki pelbagai rasa yang sangat unik. Hari ni kite berkenalan dengan makanan-makanan yang special di Sarawak...ok,, jom tengok bawah..

Pertama sekali.... Laksa Sarawak... ni la makanan feberet saya. Laksa paling best dan sedap sekali... nak buat perencah tu agak rumit...tapi sekarang nih perencah tu banyak jual dalam paket... contohnye perencah laksa sarawak Haji Manan. Lepas tu juz sediakan bahan2 asas...macam udang, telur dan lain.. tgk gambar kat bawah nih.. terliuq x..?? hihi

Laksa Sarawak

Kedua, Mee kolok. Mee kolok ni ada dua...mee kolok biasa atau mee kolok goreng....bezanya..mee kolok goreng sedap lagi kot. Bagi saya la....mee kolok biasa....dia akan bagi sekali dengan sup,kuah cili...kat sarawak je ada mee nih......sedap. Mi kolok (juga dieja mi kolo), mi kering ataupun mi rangkai (daripada perkataan Iban rangkai, bermaksud "kering") adalah sejenis mi yang cukup popular di negeri Sarawak. Kebanyakan gerai di sekitar Kuching ada menyediakan atau menjual mi kolok ini. Mi kolok ini biasanya akan dihidangkan bersama kuah sup dan kicap.


Mee Kolok

Yang ke tiga Umai. Umai ni makanan mentah. Biasanya menggunakan ikan or udang. Bila dah masak isi ikan tu dah putih..ia di'masak' dengan halia dan asam limau kasturi tu haa..korang jangan gentar..silap2 haribulan,rasa sekali mesti nak rasa lagi.. So korang mesti kena cuba rasa Umai ni.


Umai 

Keempat ialah ambuyat atau dalam bahasa lain linut. Hidangan yang berasal dari batang  sagu. Ia adalah bahan berkanji , dan mungkin mempunyai persamaan dengan kanji ubi kayu. Ambuyat/Linut  juga merupakan salah satu hidangan yang terkenal bagi penduduk pribumi Sabah dan Sarawak.
Ambuyat dimakan dengan garpu buluh dipanggil chandas, dan kemudian dicelup dengan sambal belacan yang  mempunyai rasa masam,masin dan pedas..
Ia terkenal dengan makanan adat dari Suku Kaum Melanau terutama dibahagian Mukah,Oya, Matu dan Daro dan dianggap sebagai hidangan yang paling lengkap kerana ia dihidangkan dengan ulam seperti herba dan sayur-sayuran serta ikan salai atau masin, kuah pedas dan sambal.

Kelima, Manok Pansoh. Manok pansoh adalah sejenis makanan dimana ayam dimasak dalam buluh. Makanan ini merupakan makanan tradisional masyarakat Iban. Cara menyediakannya sama seperti menyediakan lemang di semenanjung.'Manok' bermaksudd ayam dan 'Pansoh' bermaksud dimasak dalam buluh. Dalam Bahasa Iban pula,dikenali sebagai 'Manuk Pansuh' ataupun ' Manuk Lulun'. Ayam ini dimasak bersama beberapa bahan tertentu seperti daun tertentu yang menjadikan rasanya sangat enak dan unik. Namun ade yang menggunakan daun ubi.


Seterusnya......

Tebaloi, sekarang telah diproses dalam berbagai rasa(snek),diproses secara tradisional, menggunakan tepung sagu, kelapa parut segar dan gula. adunan tadi di bakar diletakkan atas daun pisang.Perisa Tebaloi dapat di dapati dalam rasa stawberri, coklat, pandan dan rasa biasa.Pembungkusan dan pengkotakan yang menarik telah diperkenalkan untuk menarik minat pengemar makanan tersebut. 


Tebaloi

Ikan Terubuk Sarawak adalah salah satu produk terkenal dikalangan pelancong yang berkunjung ke Kuching, Sarawak. Para pelancong terutamanya dari Semenanjung pasti akan membelinya sebagai ole-ole sebelum meninggalkan bandaraya Kuching. kenapa ikan terubok popular? Walaupun ikan terubuk mempunyai tulang yang banyak tetapi ianya amat menyelerakan bila digoreng dan dicecah kuah asam.

Ikan Terubok

Kelupis ni makanan tradisi masyarakat kedayan di Sarawak....Setiap tahun akan ada satu upacara yang dipanggil upacara makan tahun....lazimnya dibuat pada bulan jun setiap tahun....Dalam dia guna beras pulut..tapi nak buat tu ada cara2 tertentu..kalau biasa kita tgk org buat...dua hari lepas tu basi dah..tapi kalau mmg org yang betul2 pandai..sampai seminggu pun tahan lagi....memang popular sgt kelupis ni dalam kalangan masyarakat kedayan.... 

Kelupis

Kuih punjung....kuih ni kuih tradisi masyarakat kedayan...kuih ini lebih kurang macam kuih celorot bentuk fizikalnya cuma yang ni bentuk kon sikit.

Kuih Punjung

Kuih Celorot

Sagu
 Bubur pedas....bubur ni dia guna banyak bahan2 berempah..... rasa bubur ini sangat sedap. especially kepada orang yang suka makanan pedas. Merupakan makanan tradisi masyarakat Sarawak.
Bubur pedas

Kek lapis Sarawak memang menjadi pilihan pelancong apabila datang ke sarawak. Kalau saya balik semenanjung memang penuh bagasi dengan pelbagai jenis kek lapis sarawak. Lain pada hari raya aidilfitri masyarakat sarawak dengan masyarakat semenanjung adalah koleksi kek lapis di atas meja menanti tetamu.
Kalau2 u oll nak lihat koleksi kek lapis sarawak, ni ha link kek lapis yang sanga famous di kuching. KEK LAPIS DAYANG SALHAH!


Kek Lapis Sarawak

Ha........... Ini yang last sekali. Jeng..Jeng.. jengg.... Ulat mulong! 
popular gak dalam masyarakat Melanau...yang ni i memang surrender la... ulat yang kontot sket n chubby....tapi kalau dalam masyarakat Melanau masak la dengan masakan apa pun...nampak sedap. walau bagaimanpun..x semua masyarakat Melanau makan ulat nih...acaner..?? teringin..?? hihi

Ulat Mulong

So.. sekarang dah tahu lah serba sedikit makanan yang ada di Sarawak yang mostly mmg x kan jmpa kat tanah Malaya nih...Jadi, kalau ada yang x berkesempatan lagi nak pi sarawak..t kalau korang pergi....pesan2 la makanan yg ada kat atas nih utk dirasa...hihihihih.....Selamat mencuba....

No comments: